modelklub Bolešiny

LETU ZDAR !!!

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Tisk

 

Modelařina trochu jinak

aneb

Slot Car Racing

 

V sobotu 19. ledna jsem se byl podívat na závodech dráhových modelů aut,ve Slot Car Racing Clubu v Praze 7. Tyto závody měly tradici i tady u nás na západě Čech. Jak jsem se dověděl od tamních pamětníků,i v Klatovech bývala veliká autodráha a to v tehdejším domě pionýrů a mládeže na Klatovském náměstí v budově vedle radnice.(údajně v prostorách dnešního sociálního úřadu)

scrc7  drha

Sobotní zápolení nazvané „Zahajovací závod sezóny 2013" Slot Car Racing Clubu Praha 7,mimochodem tato sezóna má pořadové číslo 45, bylo zahájeno v 8,45 hodin přejímkou závodních modelů.

scrc7 pepr. box

Současně si závodníci mohli ověřit kondici svojí i jejich techniky v tréninkových rozjezdech,které probíhaly až do samotného zahájení závodu.

scrc7 pohled na drhu


V deset hodin si ředitel závodu pan Libor Putz svolal všechny účastníky k oficiálnímu zahájení závodů,kde všechny seznámil s předpokládaným průběhem celého klání,představil řídící a rozhodčí jednotlivých rozjížděk,vyhlásil jména závodníků startujících v jednotlivých kategoriích a nic nebránilo vpuštění zahajovacího vozu na dráhu.

scrc7 zahjen                   scrc7 zahjen 1

Tři čestná kola s ním obkroužil pan Ota Labuťa,který právě v tento den slavil významné životní jubileum.

scrc7 zahajovac vz                 scrc7 zahajovac vzota


Po úvodním ceremoniálu se na start postavila první vozidla soutěžních speciálů (formulí). Přátele,to co se po startu na dráze udávalo jsem znal pouze z vyprávění. Jako člověk zvyklý na takovou tu domácí dvoudráhovku jsem nestačil valit oči. 22 metrů dlouhá osmi dráha (první tohoto typu v republice) s klopenou zatáčkou,šikanou,třemi zatáčkami a několika rovinkami vše ve tvaru osmičky se mžiku proměnila v bzučící úl,na které se jedoucí modely proměnily v „rozmazané čáry".

scrc7 mzl auta

Ti nejrychlejší dokázali 22 metrů dlouhý okruh urazit pod tři sekundy.
Každá kategorie jezdila rozdílný počet minutových úseků. Po každé odjeté minutě si,podle předem daného klíče,závodníci vyměnili dráhy a to proto,aby nikdo nebyl handicapován délkou a kvalitou té každé dráhy.

scrc7 gt

Přiznám se,že snímky z dráhy jsem pořizoval jen během přestávek mezi jednotlivými koly,protože během závodu to nebylo technicky možné.
K vidění bylo mnoho maket známých soutěžáků v opravdu precizním provedení. Mercedes,BMW,Ferrari, Fiat,Škoda,Ford, Audi, Porsche a tak dále. Bylo jich opravdu mnoho.
U takového závodu jsou důležití,krom závodníků a rozhodčích,také takzvaní nasazovači.

scrc7 nasazova 

Většinou jsou to závodníci,kteří zrovna nesoutěží. Tito nasazovači se rozmístí vně i uvnitř závodního okruhu a starají se o to,aby se vypadnuvší auto dostalo co možná nejrychleji zpět do závodu. Proto aby nasazovač věděl kam přesně má auto nasadit jsou dráhy barevně rozlišené a každý model auta opatřen nálepkou příslušného odstínu. Někdy se stane,že žádný nasazovač ze svého místa na havarované auto nedosáhne a není ho tak možné včas vrátit do závodu. V takovém případě hlavní rozhodčí přeruší závod a zastaví časomíru.

scrc7 nehoda v klopence

Automaticky se tak děje v případě hromadné havárie,nebo při vypadnutí modelu v klopené zatáčce. Když jsou všechna auta opět na dráze,startují z míst,kde zastavila v okamžiku přerušení závodu.
Nejhezčí na tom všem asi bylo,že v okamžiku,kdy se závodníci postavili se svými ovladači na „můsteků,v tom okamžiku si byli všichni rovni a bylo jedno jestli model řídí dvanáctiletý junák,nebo sedmdesátiletý zkušený harcovník.

scrc7 zvodnci

Atmosféra každého závodu byla vyhecovaná hned od prvního kola a každý se snažil o co možná nerychlejší kolo a nejlepší umístění v závodu a to i za cenu havárie. Někdy,zvláště v okamžicích kdy vedoucí závodník přišel o své místo chybou jiného jezdce,byly slyšet i velmi emotivní projevy nespokojenosti. Myslím si,že i to k závodům patří.
Celková atmosféra celého klání,které kolem patnácté hodiny zakončil závod vozidel sestavených ze zbytků ležících v dílnách,byla přátelská a nebojím se říci rodinná.

scrc7 auta cdd

Po oficiálním ukončení soutěže došlo na předávání diplomů těm nejlepším

scrc7 vyhlen         scrc7 vyhlen 1

a následovala narozeninová gratulace jubilantovi Otovi Labuťovi,který dostal od každého zúčastněného člena místního klubu osobní,a na závěr i klubový dárek k jubileu.

 

scrc7 gratulace       scrc7 gratulace 1     scrc7 gratulace 2

 

Od předsedy klubu pana Libora Putze

 

scrc7 libor putz

 

jsem se,stranou dění,dověděl,že po každé klubem pořádané akci si členové klubu ještě posedí,podiskutují a samozřejmě popijí něčeho dobrého. Scházejí se i mimo akce na klubová posezení u příležitosti Vánoc,Velikonoc,narozenin některého z členů a zkrátka při každé dobré příležitosti. Dle mého názoru velmi pěkný zvyk.

Strávil jsem mezi těmito příjemnými lidmi celý den a docela jsem jim záviděl. Žádné starosti s počasím,veškeré dění se odehrává na ,oproti letišti,malém prostoru,spousta legrace a nejvíce se mi líbila přátelská atmosféra celého dění.

Pánové děkuji za nevšední zážitek.


Michal Kobza

Více fotografií z této akce si můžete prohlédnout

zde