HISTORICI PROTI VĚTRU
Dne 9. června se na modelářském letišti v Bolešinech uskutečnilo další
setkání přátel historických modelů a jak se již na našich akcích stalo
zvykem, počasí moc nepřálo. Chladno, deštivo a větrno provázelo účastníky setkání
skoro po celý den. Jen díky odhodlání příznivců tohoto druhu létání jsme sobotní
setkání nemuseli prohlásit za zrušené, jako tomu bylo v případě "Bolešinských
polomaket".
Od desáté hodiny dopolední se začali sjíždět první piloti a do zahájení
létání se jich shromáždilo rovných 14. Plochu letiště ozdobilo 27 modelů různých
velikostí. Členové Klubu historických modelů přivezli pravá soutěžní letadla
postavená přesně podle dobových plánů v měřítku 1:1 a osazená buďto originálními
benzínovými, či detonačními motory a nebo jejich replikami. Nutno podotknout, že
mnoho replik pochází z dílny pana Ladislava Davidoviče, který patří mezi Bolešinské modeláře. Toto "zdravé jádro" doplnili stroje sice stavěné podle originálních dobových výkresů, ale osazené čtyřtaktním motorem, či elektropohonem.
Letná, Sal Taibi, Cloud Snooper, Cyklon, Jestřáb či Brummer, motory AL-KO, Letná, Viwell, Bullet, Forster to je jen stručný výčet techniky ze stojánkyna letištní ploše. Některé modely se sešli i ve více exemplářích jako například Stříbrný Šíp v červeno žlutém a modro bílém provedení pánů Davidoviče Hybbena, druhý jmenovaný model pak bohužel odjížděl z letiště opět v rozsypu.
Za letu se přetrhla guma připevňující křídlo a stroj se neřízeně odporoučel k zemi. Další zajímavé srovnání, které vzbudilo debatu nabídly modely letadla Satyr Vaška Kasíka a Jirky Veinfurta. Vaškův červený a Jirkův černý. "Který je označován jako 1 a který jako 2?" Tak nějak zněla otázka do diskuze.
Největší model na setkání přivezl pan doktor Slupský. Jeho Powerhouse se pyšní rozpětím 2133 mm a pohání ho originální motor Anderson Spitfire .60 vyrobený v roce 1948.
Naopak nejmenší letadlo Gas Flea s rozpětí 920 mm poháněný motorem Anderson Spitzyt o obsahu 0,74 ccm přivezl Franta Kohout.
The Folly s rozpětím 1830 mm a motorem AL-KO 10 ccm stavěný podle plánu vydaného v roce 1936 Pepy Bašty "Kašperáka" a Tomboy s rozpětím 1170 mm a motorem MP jet clasic 0,6 ccm Pepy Ježka stavěného podle plánu z roku 1950, byli "nejstarší a nejmladší" stroje setkání. Raritou, co se pohonu týká pak bylo letadlo Taxi VI o rozpětí 1480 mm poháněné gumovým svazkem z dílny Pepy Ježka. Který model byl nejhezčí, či který nejlépe létal si hodnotit netroufám.
Naše poděkování patří všem, kteří i přes nepřízeň počasí a vítr místy
dosahující rychlosti 8 metrů za sekundu přijeli podpořit naše setkání a s
profesionalitou sobě vlastní neváhali předvádět modely na nebi v počasí, ve
kterém modelář raději sedí v dílně. Snad bylo toto setkání dobrou přípravou pro
nadcházející Mistrovství Evropy Historických modelů, které se koná 17.-22.6.2012
na Slovensku,kde budou členové Klubu historických modelů hájit české barvy.
Přejeme LETU ZDAR a dobrý vítr.