modelklub Bolešiny

LETU ZDAR !!!

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Tisk PDF

                 

 HISTORICI PROTI VĚTRU

 
     Dne 9. června se na modelářském letišti v Bolešinech uskutečnilo další
setkání přátel historických modelů a jak se již na našich akcích stalo
zvykem,  počasí moc nepřálo. Chladno, deštivo a větrno provázelo účastníky setkání
skoro po celý den. Jen díky odhodlání příznivců tohoto druhu létání jsme sobotní
setkání nemuseli prohlásit za zrušené, jako tomu bylo v případě "Bolešinských
polomaket".
     Od desáté hodiny dopolední se začali sjíždět první piloti a do zahájení
létání se jich shromáždilo rovných 14. Plochu letiště ozdobilo 27 modelů různých
velikostí. Členové Klubu historických modelů přivezli pravá soutěžní letadla
postavená přesně podle dobových plánů v měřítku 1:1 a osazená buďto originálními
benzínovými, či detonačními motory a nebo jejich replikami. Nutno podotknout, že
mnoho replik pochází z dílny pana Ladislava Davidoviče, který patří mezi Bolešinské modeláře. Toto "zdravé jádro" doplnili stroje sice stavěné podle originálních dobových výkresů, ale osazené čtyřtaktním motorem, či elektropohonem.

 

7                 9     

 

 

     Letná, Sal Taibi, Cloud Snooper, Cyklon, Jestřáb či Brummer, motory AL-KO, Letná, Viwell, Bullet, Forster to je jen stručný výčet techniky ze stojánkyna letištní ploše. Některé modely se sešli i ve více exemplářích jako například Stříbrný Šíp v červeno žlutém a modro bílém provedení pánů Davidoviče  Hybbena, druhý jmenovaný model pak bohužel odjížděl z letiště opět v rozsypu.

 

96

 

Za letu se přetrhla guma připevňující křídlo a stroj se neřízeně odporoučel k zemi. Další zajímavé srovnání, které vzbudilo debatu nabídly modely letadla Satyr Vaška Kasíka a Jirky Veinfurta. Vaškův červený a Jirkův černý. "Který je označován jako 1 a který jako 2?" Tak nějak zněla otázka do diskuze.

 

 

   107             108

     Největší model na setkání přivezl pan doktor Slupský. Jeho Powerhouse se pyšní rozpětím 2133 mm a pohání ho originální motor Anderson Spitfire .60 vyrobený v roce 1948.

 

10

65

Naopak nejmenší letadlo Gas Flea s rozpětí 920 mm poháněný motorem Anderson Spitzyt o obsahu 0,74 ccm přivezl Franta Kohout.

18       46

The Folly s rozpětím 1830 mm a motorem AL-KO 10 ccm stavěný podle plánu vydaného v roce 1936 Pepy Bašty "Kašperáka" a Tomboy s rozpětím 1170 mm a motorem MP jet clasic 0,6 ccm Pepy Ježka stavěného podle plánu z roku 1950, byli "nejstarší a nejmladší" stroje setkání. Raritou, co se pohonu týká pak bylo letadlo Taxi VI o rozpětí 1480 mm poháněné gumovým svazkem z dílny Pepy Ježka. Který model byl nejhezčí, či který nejlépe létal si hodnotit netroufám.

 

  33                105

     Naše poděkování patří všem, kteří i přes nepřízeň počasí a vítr místy
dosahující rychlosti 8 metrů za sekundu přijeli podpořit naše setkání a s
profesionalitou sobě vlastní neváhali předvádět modely na nebi v počasí, ve
kterém modelář raději sedí v dílně. Snad bylo toto setkání dobrou přípravou pro
nadcházející Mistrovství Evropy Historických modelů, které se koná 17.-22.6.2012
na Slovensku,kde budou členové Klubu historických modelů hájit české barvy.
Přejeme LETU ZDAR a dobrý vítr.

           122